@article { author = {مردانی کرانی, عارف and jafari, sahebeh and Modarres Motgagh, Asaad}, title = {Experimental investigation of dynamic forces of driven and driving off-road tires traversing rigid obstacles with different shapes}, journal = {Iranian Journal of Biosystems Engineering}, volume = {48}, number = {2}, pages = {305-314}, year = {2017}, publisher = {دانشگاه تهران}, issn = {2008-4803}, eissn = {2423-7841}, doi = {10.22059/ijbse.2017.62472}, abstract = {The main objectives of this study is to determine the dynamic impact force imparted on a lugged tire due to vertical load, travel speed of the tire, shape and height of the obstacles, and slippage of tire. The tests have been carried out by means of a soil bin facility. Three shapes of triangular, trapezoidal and curved obstacles were used in the study each at three heights of 2, 3 and 4 cm while two wheel load levels of 1 and 2 kN were considered. These results show that by increasing vertical pre-load on the tire, the total dynamic impact force is increased. This increase could be attributed to dependence of vertical inertial forces to the dead load of the wheel axle. The result of analysis shows linear relation between the tire travel speed and total dynamic force. At constant obstacle shape and height, as travel speed increases, the impact force imparted to tire increases. The dynamic force generated in vertical and horizontal directions have shown significant differences. In the other words, increasing height of obstacles result in the increase of vertical component of tire velocity and then increasing momentum of tire which led to enhancement of vertical force.}, keywords = {tire,Obstacle,single wheel tester,tire-obstacle interaction}, title_fa = {اثرات اشکال گوناگون موانع صلب بر نیروی دینامیکی وارد بر یک چرخ محرک برون جاده ای تراکتور در دو حالت محرک و غیر محرک}, abstract_fa = {در این مطالعه، برهم­کنش یک چرخ محرک با ناهمواری­های صلب با در نظر گرفتن پارامترهای سرعت پیشروی، بار روی چرخ، لغزش چرخ، و شکل هندسی مانع و ارتفاع آن بررسی گردید. نیروی وارده بر چرخ در قالب دو مولفه افقی و عمودی با استفاده از یک آزمونگر تک چرخ و در محیط انباره خاک در گروه مکانیک بییوسیستم دانشگاه ارومیه اندازه­گیری و ثبت شده است. نتایج حاکی از آن بود که موانع با هندسه­ مختلف و با عرض و ارتفاع یکسان، از نظر ایجاد نیروی وارده بر چرخ با یکدیگر متفاوت بوده و به ترتیب موانع مثلثی با میانگین نیروی 3/5 کیلونیوتن، قوسی با میانگین نیروی 5/5 کیلونیوتن و ذوزنقه­ای با میانگین نیروی 6/5 کیلونیوتن کمترین تا بیشترین نیرو را دریافت نموده­اند. آزمونها در قالب یک آزمایش فاکتوریل نشان داد اثر سرعت پیشروی تنها بر مولفه عمودی نیروی وارده بر چرخ معنی دار بوده است اما افزایش ارتفاع مانع و همچنین افزایش بار عمودی به صورت معنی­داری منجر به افزایش مولفه­های افقی و عمودی نیرو گردیده است. مقایسه دو حالت با وجود لغزش و بدون آن نشان داد که چرخ محرک دارای لغزش مثبت، نیروی افقی و عمودی بیشتری را نسبت به چرخ فاقد لغزش با شرایط مشابه دریافت می­کند.  }, keywords_fa = {آزمونگر تک‌چرخ,برهم‌کنش چرخ و مانع,چرخ,مانع}, url = {https://ijbse.ut.ac.ir/article_62472.html}, eprint = {https://ijbse.ut.ac.ir/article_62472_1782285201cf5dc192f4fdba1539fecd.pdf} }