TY - JOUR ID - 54332 TI - بهینه ‏سازی پارامترهای سیستم تعلیق منفعل کابین تراکتور با کمک الگوریتم ازدحام ذرات JO - مهندسی بیوسیستم ایران JA - IJBSE LA - fa SN - 2008-4803 AU - آبدانان مهدی‏زاده, سامان AD - استادیار دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 46 IS - 1 SP - 9 EP - 17 KW - ارتعاش انتقالی KW - بهینه‌سازی ازدحام ذرات KW - کابین تراکتور DO - 10.22059/ijbse.2015.54332 N2 - این مقالۀ پژوهشی به‌منظور تعیین ضریب فنریّت و میرایی سیستم تعلیق کابین تراکتور ITM285 با هدف افزایش راحتی کاربر تراکتور انجام شد. تجزیه و تحلیل‏ها باتوجه به میانگین مربع پاسخ شتاب در باند یک‌سوم اکتاو و سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) انجام پذیرفت. بهینه‏سازی پارامترهای سیستم تعلیق با روش بهینه‏سازی ازدحام ذرات (PSO) روی مدل 2 درجۀ آزادی سیستم تعلیق کابین تراکتور در نرم‌افزار MatLab در محدودۀ فرکانسی از 1 تا 10 هرتز مدل انجام پذیرفت. مقادیر به‌دست‌آمده برای C1 و C2، K1، و K2 به‌ترتیب (Ns/m) 943، (Ns/m)850، (N/m) 3927، و (N/m) 26199 هستند. پارامترهای بهینه‏سازی‌شده برای سیستم تعلیق کابین تراکتور باتوجه به ISO 2631-1985 نشان از کاهش 7/16، 1/10، 5/11، و 2/12 برای زمان صعود، زمان نشت، و بیشینۀ جهش در مقایسه با مقادیر قبلی سامانۀ تعلیق دارند. درنتیجه باعث کاهش میزان ارتعاش به بدن راننده و همچنین بهبود وضعیت او می‌شود. UR - https://ijbse.ut.ac.ir/article_54332.html L1 - https://ijbse.ut.ac.ir/article_54332_380235e9fab4c72f60ed7f6695658262.pdf ER -