TY - JOUR ID - 61562 TI - تحلیل تنش و مودال میل‌لنگ تراکتور مسی فرگوسن 285 به روش اجزاء محدود JO - مهندسی بیوسیستم ایران JA - IJBSE LA - fa SN - 2008-4803 AU - شاهقلی, غلامحسین AU - ایران نژاد, حسین AU - فاضلی, صداقت AD - دانشگاه محقق اردبیلی AD - دلنشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 48 IS - 1 SP - 81 EP - 71 KW - تراکتور MF285 KW - تحلیل تنش KW - تحلیل مودال KW - موتور KW - میل‌لنگ DO - 10.22059/ijbse.2017.61562 N2 - چکیده تراکتورهای کشاورزی به‌عنوان رکن اساسی مکانیزاسیون توان لازمه اغلب ادوات کشاورزی را فراهم می­کنند. به خاطر توان موردنیاز زیاد، اجزاء اصلی موتور تحت بارهای زیادی قرار گرفته و تنش‌های بالایی بر اجزاء آن وارد می­شود که می‌تواند باعث شکست آن‌ها در مدت زمان نسبتاً کوتاهی گردد. بر این اساس بارهای وارد بر میل‌لنگ تراکتور مسی فرگوسن در دورهای متفاوت به روش نیوتونی محاسبه گردید. بیشینه نیروی برآیند وارده بر میل‌لنگ برای سرعت دورانی rpm 1300 برابر با N438/98936 و برای سرعت دورانی rpm22۰۰ برابر با N 7/103048 به دست آمد. میل‌لنگ در محیط نرم‌افزار Solidworks 2012 طراحی و در نرم‌افزار Abaqus 6.10.1 ضمن تعریف شرایط مرزی و وارد کردن نیروها و گشتاورهای محاسبه شده در دو دور مذکور مورد تجزیه و تحلیل تنش دینامیکی و تحلیل مودال قرار گرفت. نتایج نشان داد که فیلت‌ها بیشتر از سایر نقاط میل‌لنگ تحت تنش قرار دارند و ماکزیمم تنش به‌دست‌آمده از نرم‌افزار برابر با Mpa 8/154 برای سرعت دورانی 1300 و 2200 دور بر دقیقه بود. تنش به‌دست‌آمده کمتر از تنش حد تسلیم بوده و ضریب اطمینان 52/4 برای میل‌لنگ به دست آمد که نشان می­دهد میل‌لنگ در ناحیه الاستیک کار می‌کند. داده‌های حاصل از آنالیز مودال و محاسبات صورت گرفته نشان داد که میل‌لنگ با سرعت مطمئنه حرکت می‌کند و به‌سرعت بحرانی نمی‌رسد. UR - https://ijbse.ut.ac.ir/article_61562.html L1 - https://ijbse.ut.ac.ir/article_61562_325d58f07ec041acfc5bf3570336d251.pdf ER -