طراحی و ساخت یک بوامتر اندازه‌گیری مشخصات تغییر شکل خاک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 دانشیار، گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

چکیده

چکیده: رابطه خاک-ابزار یک پدیده پیچیده است که متاثر از رفتار مکانیکی خاک است. معادله بکر یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌ها برای توصیف رفتار تغییر شکل خاک است که مقدار تغییر شکل خاک را بر حسب مقدار بار روی خاک و مشخصات هندسی سطح تماس بسته به شرایط خاک بیان می کند و از دیرباز تاکنون مورداستفاده قرار دارد. به‌منظور پیش‌بینی رفتار تغییر شکل خاک بر پایه ملاحظات بکر لازم است پارامترهای مکانیکی خاک (kc، kφ و n) اندازه‌گیری شود. با این هدف  در این تحقیق، سامانه‌ای طراحی و ساخته شد که بار متناسب را در سرعت‌های مختلف نفوذ در خاک به‌صورت عمودی بر روی خاک اعمال می‌کند و همچنین قابلیت اندازه‌گیری مقدار تغییر شکل خاک در بعد عمودی را نیز به‌طور هم‌زمان  دارا است. دستگاه ساخته‌شده بر روی حامل یک انباره خاک متصل گردید که دارای خاک از نوع لومی-رسی بود و آزمایش هایی برای ارزیابی عملکرد دستگاه با سه تکرار توسط صفحات فشار-نشست به انجام رسیده است. نتایج آزمایش‌های ارزیابی کار دستگاه حاکی از عملکرد قابل‌قبول آن  برای آزمون های صفحات بکر بوده است. از مزایای سامانه طراحی‌شده می‌توان به قابلیت تعویض پروب‌های گوناگون و امکان تأمین سرعت‌های مختلف نفوذ در خاک جهت آزمون‌های مختلف ابزار و چرخ اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Design and Fabrication of a Bevameter for Measuring the Soil Deformation Details

نویسندگان [English]

  • Houshang Mahboub Yangeje 1
  • Aref mardani Korani 2
1 PhD student, Department of Mechanical Engineering of Biosystems, Faculty of Agriculture, Urmia University, Urmia, Iran
2 Associate Professor, Department of Mechanical Engineering of Biosystems, Faculty of Agriculture, Urmia University, Urmia, Iran.
چکیده [English]

ABSTRACT: The soil-tool interaction is still considered one of the most complicated phenomenons which are affected by the mechanical behavior of the soil. The basic problem in this field is the determination of the soil mechanical properties. Also, because the soil environment is heterogeneous and has inhomogeneous properties, theoretical analysis of soil parameters is difficult. One of the most popular methods for describing soil deformation is the Bekker model, and is now widely used. It is necessary that soil mechanical parameters (kc، kφ and n) be measured to predict soil deformation behavior based on the Bekker model consideration. For this purpose, a setup was designed and constructed that apply the load required at different velocities vertically on the soil, and also can measure the amount of soil deformation simultaneously. The system was installed on a carrier in a soil bin comprising loamy clay soil and its operation was evaluated by pressure plates with three replications.  The results of setup operation showed a satisfactory performance for the set up. The advantages of the system are the ability to replace various probes and the possibility of providing different rates of penetration velocities in the soil, so this setup provides various tests of tools and wheels.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bevametre
  • Pressure– sinkage equation
  • Soil parameters
  • Baker's equation
  • soil bin
Bekker, M. G. (1969). Introduction to terrain-vehicle systems. part i: The terrain. part ii: The vehicle. Michigan Univ Ann Arbor, ‏ Michigan. US.
Bernstein, R. (1913). Probleme zur experimentellen otorpflugmechanik. Der Motorwagen16(9), 199-206. ‏
Brunskill, C., Patel, N., Gouache, T. P., Scott, G. P., Saaj, C. M., Matthews, M., & Cui, L. (2011). Characterisation of martian soil simulants for the ExoMars rover testbed.  Journal of Terramechanics48(6), 419-438. ‏
Ding, L., Gao, H., Deng, Z., Nagatani, K., & Yoshida, K. (2011). Experimental study and analysis on driving wheels’ performance for planetary exploration rovers moving in deformable soil. Journal of Terramechanics48(1), 27-45. ‏
Edwards, M. B., Dewoolkar, M. M., Huston, D. R., & Creager, C. (2017). Bevameter testing on simulant Fillite for planetary rover mobility applications. Journal of Terramechanics70, 13-26. ‏
Goriatchkin, B. P. (1936). Theory and development of agriculture machinery, Moscow. Russia. ‏
Howari, F. M. (2003). The use of remote sensing data to extract information from agricultural land with emphasis on soil salinity. Soil Research41(7), 1243-1253.
‏ Huang, H., Li, J., Chen, B., Wu, B., & Zou, M. (2016). Performance evaluation of a wire mesh wheel on deformable terrains. Journal of Terramechanics68, 9-22. ‏
Mardani, A., Shahidi, K., & Karim-Maslak, H. (2010). An indoor traction measurement system to facilitate research on agricultural tires. Journal of Food, Agriculture and Environment8. ‏
Mähönen, J., Lintzén, N., & Casselgren, J. (2021). Portable bevameter for measuring snow properties in field. Cold Regions Science and Technology182, 103195. ‏
Massah, J., & Noorolahi, S. (2010). Design, development and performance evaluation of a tractor-mounted bevameter. Soil and Tillage Research110(1), 161-166. ‏
Mason, G. L., Salmon, J. E., McLeod, S., Jayakumar, P., Cole, M. P., & Smith, W. (2020). An overview of methods to convert cone index to bevameter parameters. Journal of Terramechanics, 87, 1-9.‏
McKyes, E., & Fan, T. (1985). Multiplate penetration tests to determine soil stiffness moduli. Journal of terramechanics22(3), 157-162. ‏
Rahnama, A., Habib Aghi, Q., and Qahramani, A. (2002). Introducing a new simple cutting test machine for unsaturated soils. Iranian Journal of Science and Technology-B, 27 (B-1). (In Farsi) 
Taghavifar, H., & Mardani, A. (2018). Off-road Vehicle Dynamics: Analysis, Modelling and Optimization. Springer Publishing AG, publishing. Gewerbestr. Swizerland.
Van, N. N., Matsuo, T., Koumoto, T., & Inaba, S. (2008). Experimental device for measuring sandy soil sinkage parameters. Bulletin of the Faculty of Agriculture Saga University, Japan, 93(1), 91-99. ‏
Yang, C., Yang, G., Liu, Z., Chen, H., & Zhao, Y. (2018). A method for deducing pressure–sinkage of tracked vehicle in rough terrain considering moisture and sinkage speed. Journal of Terramechanics79, 99-113. ‏
Yu, T. (2007). The tractive performance of a Friction-Based Prototype track. Doctoral dissertation. University of Pretoria, Pretoria. South Africa.