اعتبارسنجی مدل ویسمر لوث در رابطه با پیش بینی مقاومت غلتشی چرخ با ورود پارامترهای سرعت پیشروی و تعداد تردد چرخ

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه ارومیه

2 مدرس/دانشگاه ارومیه

چکیده

در این پژوهش به بررسی عملکرد مدل ویسمر لوث برای تخمین مقاومت غلتشی یک چرخ با لحاظ کردن پارامترهای سرعت پیشروی و تعداد تردد چرخ پرداخته شده است. آزمون­های تجربی با استفاده از یک آزمونگر تک چرخ و در محیط کنترل شده انباره خاک به انجام رسید. پارامترهای سرعت پیشروی و بار در سه سطح در نظر گرفته شده و با تکرار عبور چرخ در هر مسیر، سطوح تردد چرخ اعمال گردید. نتایج حاکی از دقت مناسب مدل ویسمر در پیش بینی مقاومت غلتشی در همه سطوح بار و سرعت پیشروی بوده است اما در رابطه با پارامتر تردد، دقت پیش بینی در ترددهای تا 5 عبور بسیار بیشتر از ترددهای بالا دیده شد. یک مدل رگرسیونی بر اساس داده­های تجربی برای پیش­بینی مقاومت غلتشی چرخ با اضافه کردن اثر سرعت پیشروی و تردد ارائه گردید. به طور کلی مدل ویسمر با وجود عدم در برداشتن پارامترهای سرعت پیشروی و تردد، توانایی پیش بینی خوبی از مقاومت غلتشی چرخ را از خود نشان داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Validating Wismer-Luth model in relation to wheel rolling resistance prediction with considering forward velocity and wheel pass number parameters

نویسندگان [English]

  • sajjad derafshpour 1
  • aref mardani 2
1 urmia university
چکیده [English]

In this research, Wismer-luth model function was studied to estimate the rolling resistance of a wheel considering forward velocity and wheel number of passes parameters. Experimental tests were performed using a single wheel tester in controlled environment of a soil bin. Forward velocity and weight were considered at three levels and with wheel pass repeating in each path, it was also applied. Results suggest that Wismer model had a proper accuracy at prognosticating rolling resistance at all levels of weight and forward velocity, but with pass numbers up to 5, traffic parameter had more predicting accuracy compared with higher ones. A regression model was applied based on experimental data to predict the wheels rolling resistance with considering the effect of forward velocity and traffic. As a result Wismer model had a strong ability predicting the wheel rolling resistance while it did not encompass forward velocity and pass number.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Wismer-Luth model
  • tire
  • Rolling resistance
  • pass
  • soil bin
Bekker, M. G. (1960). Off-the-road locomotion: research and development in terramechanics. University of Michigan Press Ann Arbor.

Lyasko, M. (2010). Multi-pass effect on off-road vehicle tractive performance. Journal of Terramechanics 47: 275-294.

Nguyen, V N., T. Matsuo, S. Inaba and T. Koumoto. (2008). Experimental analysis of vertical soil reaction and soil stress distribution under off-road tires. Journal of Terramechanics 45: 25-44.

Pranav, P. K. and K. P. Pandey. (2008). Computer simulation of ballast management for agricultural tractors. Journal of Terramechanics 45: 185-192.

Self, K., J. Summers, J. Greenlee and G. McLaughlin. (1988). A mobile off-road tire test apparatus. Applied Engineering in Agriculture 4: 2-4.

Sina, N. and S. Nasiri and V. Karkhaneh..(2015). Effects of resistive loads and tire inflation pressure on tire power losses and CO2 emissions in real-world conditions. Applied Energy 157: 974-983.

Taheri, S., C. Sandu, S. Taheri, E. Pinto and D. Gorsich. (2015). A technical survey on Terramechanics models for tire–terrain interaction used in modeling and simulation of wheeled vehicles. Journal of Terramechanics 57: 1-22.

Wang, J. (2010). Terramechanics and offroad vehicle engineering: Elsevier, Oxford.

Wismer, R. and H. Luth. (1973). Off-road tractionprediction for wheeled vehicles. Journal of Terramechanics 10: 49-61.

Wulfsohn, D. and S. Upadhyaya and W. Chancellor. (1988). Tractive characteristics of radial ply and bias ply tyres in a California soil. Journal of Terramechanics 25: 111-134.