اثرات اشکال گوناگون موانع صلب بر نیروی دینامیکی وارد بر یک چرخ محرک برون جاده ای تراکتور در دو حالت محرک و غیر محرک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه ارومیه

2 دانشگاه ارومیه

چکیده

در این مطالعه، برهم­کنش یک چرخ محرک با ناهمواری­های صلب با در نظر گرفتن پارامترهای سرعت پیشروی، بار روی چرخ، لغزش چرخ، و شکل هندسی مانع و ارتفاع آن بررسی گردید. نیروی وارده بر چرخ در قالب دو مولفه افقی و عمودی با استفاده از یک آزمونگر تک چرخ و در محیط انباره خاک در گروه مکانیک بییوسیستم دانشگاه ارومیه اندازه­گیری و ثبت شده است. نتایج حاکی از آن بود که موانع با هندسه­ مختلف و با عرض و ارتفاع یکسان، از نظر ایجاد نیروی وارده بر چرخ با یکدیگر متفاوت بوده و به ترتیب موانع مثلثی با میانگین نیروی 3/5 کیلونیوتن، قوسی با میانگین نیروی 5/5 کیلونیوتن و ذوزنقه­ای با میانگین نیروی 6/5 کیلونیوتن کمترین تا بیشترین نیرو را دریافت نموده­اند. آزمونها در قالب یک آزمایش فاکتوریل نشان داد اثر سرعت پیشروی تنها بر مولفه عمودی نیروی وارده بر چرخ معنی دار بوده است اما افزایش ارتفاع مانع و همچنین افزایش بار عمودی به صورت معنی­داری منجر به افزایش مولفه­های افقی و عمودی نیرو گردیده است. مقایسه دو حالت با وجود لغزش و بدون آن نشان داد که چرخ محرک دارای لغزش مثبت، نیروی افقی و عمودی بیشتری را نسبت به چرخ فاقد لغزش با شرایط مشابه دریافت می­کند.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Experimental investigation of dynamic forces of driven and driving off-road tires traversing rigid obstacles with different shapes

نویسندگان [English]

  • sahebeh jafari 2
  • Asaad Modarres Motgagh 2
1
2 Urmia University
چکیده [English]

The main objectives of this study is to determine the dynamic impact force imparted on a lugged tire due to vertical load, travel speed of the tire, shape and height of the obstacles, and slippage of tire. The tests have been carried out by means of a soil bin facility. Three shapes of triangular, trapezoidal and curved obstacles were used in the study each at three heights of 2, 3 and 4 cm while two wheel load levels of 1 and 2 kN were considered. These results show that by increasing vertical pre-load on the tire, the total dynamic impact force is increased. This increase could be attributed to dependence of vertical inertial forces to the dead load of the wheel axle. The result of analysis shows linear relation between the tire travel speed and total dynamic force. At constant obstacle shape and height, as travel speed increases, the impact force imparted to tire increases. The dynamic force generated in vertical and horizontal directions have shown significant differences. In the other words, increasing height of obstacles result in the increase of vertical component of tire velocity and then increasing momentum of tire which led to enhancement of vertical force.

کلیدواژه‌ها [English]

  • tire
  • Obstacle
  • single wheel tester
  • tire-obstacle interaction
Bekker, M. G. (1956). Theory of land locomotion: The mechanics of vehicle mobility. Michigan: University of Michigan Press.
Frey, N. (2009). Development of a rigid ring tire model and comparison among various tire models for ride comfort simulations.  United States : Clemson University.
Gao, C., B. Hartsough, J. A. Miles and A. A. Frank. (1992). Modeling the obstacle performance of cable-owed vehicles. Forest Engineering Journal, (3), 21-28.
Gharibkhani, M., H. Mohammadzadeh, A. Mardani, M. Feizolahzadeh and H. Jafari. (2011). Evaluating of the effect of tire inflation pressure and tire velocity on the force of obstacle climbing. in: Proceedings of 1st National Agriculture Congress.  Ankara,  Turkey.
Gillespie, T. D. (1992). Fundamentals of Vehicle Dynamics. Society of Automotive Engineers.  SAE.
Gipser, M. 2000. ADAMS/FTire-A Tire Model for Ride & Durability Simulations. in: ADAMs User's Quide, Tokyo, Japan.
Gong, S. (1993). A Study of In-Plane Dynamics of Tires.  Delft University of Technology, Netherland.
Hao, L. (2013). Analysis of Off-Road Tire-Soil Interaction through Analytical and Finite Element Methods.  Technische Universität Kaiserslautern, Germany.
Harth, V. and M. Fayet and L. Maiffredy. (2004). A Modelling Approach to Tire-Obstacle Interaction. (pp. 23–39). Multibody System Dynamics.
Kising, A. and H. Gghlichj. (1989). Dynamic Characteristics of Large Tyres. Journal of Agricultural Engineering Research, (43), 11-2.
Janosi, Z. J. and J. A. Eilers. (1968). Analysis of the basic curve of obstacle negotiation. Journal of Terramechanics, (5), 29-42.
Mohammadzadeh, H.,A. Mardani and A. Modarres Motlagh. (2013). A study on effect of inflation pressure and travel velocity of a tire traversing rectangular obstacles on horizontal forces. Journal of Agricultural Machinery, (3), 114-122. (In Farsi).
Stallmann, M. J., P. S. Els and C. M. Bekker. (2014). Parameterization and modelling of large off-road tyres for ride analyses: Part 1 – Obtaining parameterization data. Journal of Terramechanics, (55), 73-84.
Taghavifar, H., A. Mardani and H. Karim Maslak. (2015a). A comparative study between artificial neural networks and support vector regression for modeling of the dissipated energy through tire-obstacle collision dynamics. Energy, (89), 358-364.
Taghavifar, H., A. Mardani and A. H. Hosseinloo. (2015b). Experimental analysis of the dissipated energy through tire-obstacle collision dynamics. Energy, (91), 573-578.
Wei, C. and O. A. Olatunbosun. (2014). Transient dynamic behaviour of finite element tire traversing obstacles with different heights. Journal of Terramechanics, (56), 1-16.
Wong, J. Y. (2010). Chapter 6 - Performance of Off-Road Vehicles. (pp. 129-153) Terramechanics and Off-Road Vehicle Engineering (Second Edition). Oxford: Butterworth-Heinemann.
Zegelaar, P. W. A. (1998). The Dynamic Response of Tires to Brake Torque Variations and Road Unevenness.  Delft University of Technology, Netherland.